TECHNOhrátky ve stopách slavné tradice

Michal Hynek Články

Ve Vysokém Mýtě se na Střední škole technické vydaly TECHNOhrátky ve stopách slavné automobilní a autobusové tradice.

Řekne-li se Vysoké Mýto, jako ozvěna vzápětí zazní Karosa či Iveco. Slavná autobusová a automobilní tradice byla také cítit takřka na každém kroku, který aktéři devátých letošních TECHNOhrátek udělali v úterý 2. listopadu 2021 v areálu Střední školy technické Vysoké Mýto.

Měli tam hodně napilno, neboť v průběhu akce symbolicky ochutnali deset oborů. Tento počet tato střední škola vyučuje a jejich zaměření je právě automobilní a strojírenské. Šest speciálních pracovišť nabídlo žákům atraktivní činnosti i zajímavé soutěžní úkoly.

V rámci volby svého budoucího studijního zaměření si žáci znovu po dvou letech přišli prohlédnout učebny a dílny, kde se už sedm desetiletí rodí vyhlášení automechanici, karosáři, autolakýrníci, nástrojáři, opraváři zemědělských strojů nebo zámečníci. Stoupající zájem o tyto profese ostatně potvrdil v poslední době zhruba dvacetiprocentní nárůst počtu studentů Technické školy.

„Většina z vás nyní zvažuje svou další studijní cestu. Velice bych si přál, abyste studovali a zůstali ve Vysokém Mýtě. V našem městě budete mít ideální příležitost ke kariérnímu růstu, neboť je zde velice dobré pracovní uplatnění. Vysoké Mýto má nejnižší nezaměstnanost nejen v Pardubickém kraji, ale i v celé České republice, což je dáno sídlem silné společnosti Iveco Czech Republic,“ připomněl školákům v rámci slavnostního zahájení starosta Vysokého Mýta František Jiraský.

Všechny aktivity v jedné hale
Na 115 účastníků TECHNOhrátek z osmi základních škol čekaly na šesti stanovištích zajímavé aktivity, které jim přiblížily zákulisí jednotlivých oborů. Velkou výhodou bylo, že se všechny odehrávaly pod střechou prostorné dílenské haly, takže časové prodlevy žáků při přesunech byly minimální.

„Například u karosářů si děti vyzkoušely ohýbání plechu, v automechanické dílně měnily pneumatiky u osobního vozu na čas a v lakýrnické dílně si nastříkaly šablony. V zámečnické dílně na ně zase čekala zdánlivě jednoduchá činnost, která však ve skutečnosti dala všem pořádně zabrat – žáci museli vytvořit zkratku školy pomocí různorodého šroubového spojení,“ popsal část aktivit Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.

Technická škola vyučuje jako jediná v Pardubickém kraji obor čalouník-dekoratér, a tak se samozřejmě jedno ze stanovišť nacházelo v dílně plné šicích strojů, látek, nití a dalšího čalounického materiálu. A dokonce mnozí mladíci si zde poprvé v životě vyzkoušeli přesné šití na stroji.

Po akci se zvedl zájem
Náročné úkoly byly připravené i u seznamky s maturitními obory mechanik strojů a zařízení se zaměřením na CNC stroje a počítačová grafika ve strojírenství. Spočívaly v kresbě objektu v rýsovacím programu nebo tvorbě CNC programu na čas a správnost.

„Když jsme se na začátku akce ptali školáků, kdo z nich už případně přemýšlí o tom, že by si do Technické školy ve Vysokém Mýtě podal přihlášku ke studiu, zvedlo se deset–dvanáct rukou. Po skončení TECHNOhrátek jsme hlasování zopakovali a počet zájemců se zvedl o několik rukou,“ uvedla Helena Bártlová, manažerka projektu TECHNOhrátky.

Hlavní soutěžní motivaci žáků představovaly tradičně velké ovocné dorty. V kategorii manuálních aktivit zvítězilo družstvo ZŠ Komenského z Holic. Ve vědomostní soutěži Hej Ty, víš to?“ vyhráli žáci ZŠ a MŠ Libchavy. Drobnými cenami a suvenýry obdařila školní výpravy také společnost Iveco Czech Republic.

Autor: Helena Bártlová