Výchovný poradce a vymezení jeho činnosti
Výchovným poradcem je zajišťována povinnost školy zabezpečit poskytování poradenských služeb v rámci SŠ. Podmínkou úspěšného řešení obtíží žáků souvisejících s výchovně-vzdělávacím procesem je intenzivní spolupráce výchovného poradce s dalšími pedagogickými pracovníky školy (zejména třídními učiteli), se specializovanými poradenskými pracovišti ve školství a především s rodinami žáků.
Obsah poradenských služeb tvoří činnosti přispívající zejména k:
- vytváření vhodných podmínek pro rozvoj osobnosti žáků v průběhu vzdělávání
- prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, jevů rizikového chování (zejména šikany a jiných forem agresivního chování, zneužívání návykových látek) a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací
- vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin
Poradenské služby ve škole jsou zaměřené na prevenci školní neúspěšnosti, primární prevenci rizikového chování, kariérové poradenství, odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním, průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování a metodickou podporu učitelům při aplikaci speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.
Mezi standardní činnosti výchovného poradce patří činnosti poradenské a činnosti metodické a informační.
Školní preventivní strategie (2020 - 2025)
Z pohledu primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže směřuje program školy k předcházení a minimalizaci jevů spojených s rizikovým chováním a jeho důsledky. Jedná se zejména o prevenci následujících rizikových projevů v chování žáků: interpersonální agresivní chování (agrese, šikana, kyberšikana, intolerance, rasismus, xenofobie), záškoláctví a neplnění školních povinností a závislostní chování.
Hlavním cílem v oblasti primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže je výchova žáků ke zdravému životnímu stylu, k rozvoji v oblasti osobnostní a emočně sociální, k rozvoji komunikačních dovedností, pozitivního sociálního chování a psychosociálních dovedností.
V rámci preventivní strategie probíhá specifická primární prevence (aktivity a programy, které jsou specificky zaměřeny na předcházení a omezování výskytu jednotlivých forem rizikového chování u žáků) a nespecifická primární prevence (veškeré aktivity podporující zdravý životní styl a osvojování pozitivního sociálního chování).
Preventivní program školy 2022/2023
Školní program proti šikanování 2020/2021
Plán činnosti výchovných poradců 2022/2023
Školní preventivní strategie 2020 - 2025